Glosolália 4/2024
Aktuálne číslo je v predaji, na webe bude dostupné neskôr.
OBSAH
IVANA MOJŠOVÁ: Sila meniť sa (rozhovor s umelkyňou čísla) | 1
JAROSLAVA OVÁLSKÁ: Básne | 9
BARBORA KOMAROVÁ: Napätie medzi idealizovanou ženskosťou a neposlušnosťou. Hyperbolizovaná femininita v súčasnom umení na Slovensku (štúdia) | 13
ZACIELENÉ NA SUZANNE GREGOR
MIROSLAVA KOŠŤÁLOVÁ: Letieť voľným pádom a hľadať svoje miesto vo svete (o knihe Voľným pádom) | 19
SUZANNE GREGOR: Myslieť na domov v množnom čísle (rozhovor) | 21
ZUZANA GABRIŠOVÁ: České básnířky na pokračování (16. diel) | 25
ĽUBICA KOBOVÁ: Hranice reportovania o pracovných podmienkach v Európe (o knihe Hrdinové kapitalistické práce v Evropě) | 33
KATARÍNA KÖVESDI CVEČKOVÁ, DOMINIKA ČUPKOVÁ: Silné zraniteľné telá (o ArtWife 2024) | 39
Dve na jednu (knihu Ty moje skvostné zvířátko)
DENISA BALLOVÁ: Žiadna Lolita. Priame a ostré rozprávanie o detskej naivite optikou pedofila | 47
IVANA ZACHAROVÁ: Toto nie je Nabokovova Lolita | 47
ENVIRO SERIÁL
MIROSLAVA SCHILLER MAURERY: Nádej musí sprevádzať aktivita (o Knihe o naději: Průvodce přežitím v těžkých dobách) | 53
TÉMA: ANNIE ERNAUX
DENISA BALLOVÁ: Ernaux nepíše dievčenské romány, ale bolestivé spomienky (o knihe Paměť dívky) | 57
ANNIE ERNAUX, MARC MARIE: Využitie fotky (preklad) | 61
DENISA BALLOVÁ: Ako potratiť a neumrieť? (o knihe Mladík. Událost) | 65
TOMÁŠ HAVEL: Annie Ernaux? Na první pohled jsou to jednoduché texty, jenže zdání klame (rozhovor) | 68
KATARÍNA PIRHÁČOVÁ: Too cringe for men, too based for others: putovanie žien naprieč umeleckou scénou (o knihe I Love Dick) | 75
ÉVA PETRŐCZI: Starena zbierajúca raždie a iné básne (preklad) | 79
EMMA ZAHRADNÍKOVÁ: Neuroetika a súčasné limity neurogamingu (štúdia) | 85
EMMANUELLE BÉART: Prečo som mlčala (rozhovor) | 97
MARIE KOVAL: Narodit se pod šťastnou hvězdou – romské spisovatelky dříve a dnes (štúdia) | 105
QUEER SERIÁL
ADAM BORZIČ: Básne | 113
JITKA BRET SRBOVÁ: Borzičovo odvážné svědectví o lásce (o knihe Legendy) | 119
KINO PEKLO: Bylx jsme dokonalé terče (o knihe Toto je môj coming out) | 122
RICHARD L. KRAMÁR: Produktívny pohyb na okraji pojmov (o knihe Zrušte rodinu) | 127
Najmladšia slovenská poézia: DOROTA HINŠTOVÁ, EMA NEMČOVIČOVÁ, GABRIELA SEDMÁKOVÁ, ANNA VALENTOVÁ | 131
SOŇA G. LUTHEROVÁ: Ako neredukovať tému tranzície na sex, hoci je prirodzenou súčasťou akéhokoľvek partnerského vzťahu (rozhovor) | 143
Dve na jednu (knihu Rozložíš paměť)
TOMÁŠ GABRIEL: Skutečnost nejistého | 155
OLGA SŁOWIK: Střípky z rozkládání paměti | 155
JANA CIGÁNIKOVÁ: Jastrab číha a takmer sa mu nedá vysvetliť, kto je kto (poviedka) | 159
ZACIELENÉ NA ETELU FARKAŠOVÚ
MILENA FUCIMANOVÁ: Přisvojeného mám v paměti víc (o knihe Priestory) | 163
EVA MALITI FRAŇOVÁ: V autorkinej záhrade (o knihe Jesenná záhrada naspamäť) | 166
ETELA FARKAŠOVÁ: Deň čo deň (próza) | 168
TOMÁŠ KIČINA: V priestoroch Etely Farkašovej (o knihe Priestory) | 175
RUŽENA ŠÍPKOVÁ: Čas hráva divné hry (básne) | 181
Recenzie
DENISA BALLOVÁ: Pokorná, nie drzá. Aká mala byť žena v 19. a možno aj v 21. storočí? (DENEMARKOVÁ, Radka. Čokoládová
krev) | 185
JANA JUHÁSOVÁ: Presvetľovanie tmy. Labyrintom fikčného sveta Evy Luky (URBANOVÁ, Eva. Medzi snom a fikciou. Poetická
tvorba Evy Luky) | 187
MARCELA SPIŠŠÁKOVÁ: Neobyčajná a odvážna Hana (STROHEKER, Tina. Knížka o Haně) | 189
JAROSLAVA ŠAKOVÁ: Ja som matka, kto je viac? (FRECEROVÁ, Terézia. Rapíky mladej matere) | 192
DOMINIK DEVEČKA: Budúcnosť technológií alebo perverzia mužskej mysle? (KLEEMAN, J. Sex bez ľudí, mäso bez sexu) | 194
IVANA KREKÁŇOVÁ: Argentínske pralesy plné kostí (ENRIQUEZ, Mariana. Svoj podiel noci niesť) | 195
DIANA DÚHOVÁ: Výlet do histórie, ktorú ste sa neučili (GRZEBAŁKOWSKA, Magdalena. Vojenka. O dětech, které dospěly bez varování) | 198
PETER PROKOPEC: Presvedčená (DŽUNKOVÁ, Katarína. Premenená na hudbu) | 200
PATRÍCIA GABRIŠOVÁ: Žena si je sama domovom (KUĽKOVÁ, Miroslava. Hotel Balkán) | 202
VERONIKA NOUZOVÁ: Kniha mnohých vrstiev (OFFILL, Jenny. Zmeny počasia) | 204
DENISA BALLOVÁ: Musíme zostať ľuďmi a ďalej usilovať o dobro (JACHINA, Guzel. Vlak do Samarkandu) | 206
ŠTEFAN ŠIMKO: Nelichotivé zrkadlo dneška (AYDEMIR, Fatma. Džinovia) | 208
TATIANA KONIAROVÁ: Bez tepelnej úpravy (DOSHI, Avni. Spálený cukor) | 211